1
dec
2016
0

Du skal lære at prioritere dig selv højest

Januar nærmer sig med hastige skridt. Mange har tendens til at sætte sig et konkret mål, som de vil knokle for at opnå. Klassikeren er vægttab. Rigtig mange ønsker at tabe sig og at opnå en sundere og stærkere krop. Målsætningen fra januar bliver dog i manges tilfælde ikke til meget mere end blot en tanke. For nogle er det måske en motivationsfaktor de første par uger eller måneder, men derefter falder de tilbage til de gamle rutiner.

Har du tidligere sat dig et mål, som du ikke har opnået? Hvad var årsagen til, at du ikke fik succes? Der kan være utallige årsager til, at du ikke opnåede dit mål. Måske var målsætningen ikke vigtig nok for dig? Måske fik du sat et urealistisk mål, som simpelthen blev for stor en mundfuld for dig? Som livsstilscoach ville det jo være fantastisk, hvis jeg blot kunne sige ’følg denne plan’, og så opnår du dine mål. Faktum er bare, at der ikke findes én plan, som fungerer for alle. I det øjeblik du accepterer, at du ikke er som alle andre, og at du skal finde din egen vej til sundhed, er du nået rigtig langt. Det første du skal gøre er at prioritere dig selv. Du er den vigtigste person i dit liv, og når du begynder at prioritere dig selv, kan du begynde at prioritere din sundhed.

Hvordan kommer du i gang? Et godt sted at starte er at prioritere din søvn. Mange af os sover for lidt, og rigtig mange af os kunne nyde godt af at effektivisere vores søvn. Hvis du sover for lidt, eller ikke godt nok, kan du opleve et øget niveau af stresshormoner i kroppen. Du har mindre energi og overskud i løbet af dagen, fordi du kører på et ’ikke fyldt opladt batteri’. Som et resultat af for lidt eller ringe søvn oplever rigtig mange endvidere cravings efter mere mad og søde sager i løbet af dagen. Din krop genopbygger sig selv, når du sover. Hvis du vil opnå en sund og stærk krop, er det derfor vigtigt, at du husker at prioritere din søvn. Du kan relativt nemt effektivisere din søvn. Det kan du fx gøre ved at undgå koffein efter kl. 16 og slukke for tv, telefon og computer én time inden sengetid. Jeg er overbevist om, at du allerede efter én uge med effektiviseret søvn vil opleve et øget energiniveau og større overskud.

Mange oplever, at de helt automatisk begynder at tabe sig, når de begynder at sove bedre – formentlig fordi det er nemmere at træffe de sunde og gode valg i hverdagen, når overskuddet er i top. Når du har fået styr på søvnen, kan næste skridt være at se nærmere på dine kost- og motionsvaner – men lad nu være med at påbegynde en stram kost- og træningsplan, som du alligevel ikke kommer til at følge på sigt.

Jeg oplever ofte, at folk har tendens til at ville ændre alt på én gang, fordi motivationen aldrig har været større – men pas nu på. Motivationen kan forsvinde lige så hurtig, som den er kommet. Tænk over hvordan du kan starte med én ting af gangen. Måske skal du starte med at implementere mere motion i din hverdag? Du kan fx starte med at gøre cyklen til dit primære transportmiddel, eller du kan begynde at gå 30 minutter hver dag. Sidstnævnte vil ikke blot bidrage positivt til din fysiske sundhed – men også til din mentale. Det kan også være, at du skal starte med at kigge på din kost? De fleste af os ved godt, hvad der er sundt og mindre sundt at spise – eller i hvert fald hvilke fødevarer, vi bør spise mindre af end andre. Hvis du tager et kig på din nuværende kost, er jeg sikker på, at du godt ved, hvor du bør justere.

Jeg er overbevist om, at du bliver et gladere, sundere og stærkere menneske, hvis du begynder at prioritere dig selv, din søvn og din sundhed. Spørgsmålet er, hvorfor vente til januar? Hvorfor ikke starte i dag?

XX MLC

 

2

Foto credit: Jens Rosenfeldt

Instagram