Notice: Undefined offset: 1 in /var/www/mlcramer435/marielouisecramer.dk/wp-content/themes/marielouisecramer/template-parts/hero-banner.php on line 32

Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/mlcramer435/marielouisecramer.dk/wp-content/themes/marielouisecramer/template-parts/hero-banner.php on line 32

Favorit morgenmad

Der er vist efterhånden ingen tvivl om, at jeg elsker at eksperimentere med min morgenmad. Jeg har lavet utallige varianter, og jeg har nu fundet 11 favoritter, som jeg klart vil anbefale dig at afprøve, hvis du er på udkig efter inspiration til din morgenmad.

foto 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Overnight oats med blåbær & chia frø (“breakfast to go”)

  • Kom 180 gram skyr, 20 gram grovvalsede havregryn, 20 gram vanilje proteinpulver (fra Nutramino), 5 gram chia frø, 70 gram frosne blåbær (fra DK), evt. 2-3 dråber sødemiddel og ca. 50-60 gram vand i en tupperware, et glas eller lign. Rør ingredienser godt sammen, og stil din beholder i køleskabet natten over. Næste dag er din overnight oat klar til at blive nydt. Velbekomme.
  • Hvis du undlader chia frø, så behøver du ikke at tilsætte vand i opskriften.
  • Hvis du glemmer at forberede din overnight oat dagen forinden, så kan du sagtens lave den om morgenen, og nyde den med det samme. Så vil jeg dog undelade vand i opskriften, da chia frøene derved ikke kan nå at suge væsken til sig.
  • Energiindhold: 304 kcal., 37 gram protein, 27 gram kulhydrat og 4,5 gram fedt.

2. Havregrødskage med æble & kanel

  • Tænd ovnen på 200 grader (varmluft). Lav en havregrød (i en gryde) af 40 gram grovvalsede havregryn og vand. Når grøden har den rette konsistens, så tilsætter du 20 gram vanilje proteinpulver. Tilsæt afslutningsvis 100 gram æggehvide, og rør godt rundt i grøden indtil æggehviderne “stivner”. Tilsæt derefter 50 gram æble, som du har skåret i tern. Kom din havregrød inkl. æbletern i en skål, og top evt. med lidt ekstra æbleskiver. Drys lidt kanel og evt. sukrin på din grød. Kom havregrøden i ovnen i ca. 12-15 minutter. Velbekomme.
  • Energiindhold: 296 kcal., 32 gram protein, 32 gram kulhydrat og 4,2 gram fedt.

3. Cremet havregrød med skyr & mango

  • Lav en havregrød af 40 gram grovvalsede havregryn + vand. Når grøden har den rette konsistens tilsætter du 50 gram æggehvider. Rør godt rundt i grøden, indtil æggehviderne “stivner”. Tilsæt afslutningsvis 20 gram vanilje proteinpulver. Du kan eventuelt tilsætte lidt ekstra vand undervejs, hvis du ønsker grøden mere flydende. Når du er tilfreds med konsistensen, så kommer du din grød i en skål. Tilsæt 50 gram skyr og 50 gram mango, som topping. Velbekomme.
  • Energiindhold: 311 kcal., 32 gram protein, 35 gram kulhydrat og 4,3 gra fedt.

4. Vaniljepandekager med æblegrød & skyr

  • Kom 140 gram æggehvider, 80 gram hytteost, 10 gram vanilje proteinpulver (fra Nutramino), 10 gram affedtet kokosmel og 1 tsk. bagepulver i blenderen, og blend indtil du har en jævn masse. Steg dine pandekager på panden, evt. i lidt kokosolie – det giver en super god smag. Når du har lavet dine pandekager færdig, kommer du skiftevis et lag med skyr og et lag med æblegrød imellem dine pandekager. Jeg brugte 100 gram skyr og 100 gram kalorielet æblegrød (fra Skælskør Frugtplante). Velbekomme.
  • Energiindhold: 306 kcal., 43 gram protein, 21 gram kulhydrat og 3,7 gram fedt.

foto 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Blåbærpandekager

  • Kom 120 gram æggehvider, 75 gram hytteost, 20 gram vanilje proteinpulver (fra Nutramino), 10 gram affedtet kokosmel og 1 tsk. bagepulver i blenderen, og blend indtil du har en jævn masse. Steg dine pandekager på panden, evt. i lidt kokosolie. Lav i mellemtiden din blåbær-topping: Kom 75 gram skyr, 50 gram frosne blåbær (fra DK) og 2-3 dråber sødemiddel i en blender, eller brug en stavblender. Blend ingredienserne sammen, indtil du har en samlet masse. Jeg kan godt lide en halv-frossen topping til mine varme pandekager, men du kan også vælge at bruge friske blåbær. Drys med lidt kokosflager (ca. 3 gram). Velbekomme.
  • Energiindhold: 308 kcal., 45 gram protein, 15 gram kulhydrat og 6,3 gram fedt

2. Overnight oars med halv-frosne blåbær (“breakfast to go”)

  • Kom 180 gram skyr, 20 gram grovvalsede havregryn, 15 gram chokolade proteinpulver (fra Nutramino), 5 gram chiafrø, ca. 60 gram vand og evt. 2-3 dråber sødemiddel i en tupperware eller lign., sæt i køleskabet natten over. Næste morgen topper du din overnigt oat med 50 gram frosne blåbær (fra DK) og 2 gram kokosflager. Velbekomme.
  • Energiindhold: 307 kcal., 35 gram protein, 27 gram kulhydrat og 5,3 gram fedt.

3. Skyr-gryn med halve-frosne jordbær (“breakfast to go”)

  • Kom 150 gram skyr, 25 gram grovvalsede havregryn, 20 gram crispy cookie eller vanilje proteinpulver (fra Nutramino) og 20 gram vand i et glas, en tupperware eller lign. Bland ingredienserne godt sammen, og tilsæt evt. 2-3 dråber sødemiddel. Top din skyr-gryn med 60 gram frosne jordbær. Det er en genial morgenmad at have med på farten, for den smager fantastisk, når jordbærene langsomt begynder at tø op. Velbekomme
  • Energiindhold: 300 kcal., 34 gram protein, 33 gram kulhydrat og 3,4 gram fedt.

foto 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Morgenmads-trifli (“breakfast to go”)

  • Aftenen forinden jeg skal nyde denne morgenmad, tager jeg 100 gram frosne jordbær fra fryseren og sætter i køleskabet. Så er de optøet til min morgenmad dagen efter, og jordbær + jordbærsaft smager fantastisk i denne trifili. Om morgenen: Kom 200 gram skyr, 15 gram eller vanilje proteinpulver (fra Nutramino), lidt vand og evt. 2-3 dråber sødemiddel i en skål. Rør ingredienserne sammen. Tag et glas og bepåbegynd din trifili. Lav et lag med proteinskyr, et lag med jordbær + jordbærsaft, et lag med proteinskyr og top din trifili med 10 gram grovvalsede havregryn og 50 gram friske blåbær, eller evt. frosne fra DK. Velbekomme.
  • Energiindhold: 311 kcal., 34 gram protein, 39 gram kulhydrat og 2,6 gram fedt.

2. Overnight oats med chiafrø & banan (“breakfast to go”)

  • Kom 150 gram skyr, 15 gram crispy cookie eller vanilje proteinpulver (fra Nutramino), 15 gram grovvalsede havregryn, 10 gram chiafrø, 50 gram vand og evt. 2-3 dråber sødemiddel i en tupperware eller lign. Rør ingredienserne godt sammen, og sæt dem i køleskabet natten over. Tag derudover 75 gram frosne jordbær op ad fryseren og sæt i køleskabet, så du kan bruge disse som topping til din overnight oat dagen efter. Næste morgen tager du din overnight oat ud ad køleskabet, topper med de nu optøede jordbær. Top derudover din morgenmad med 30 gram friske eller frosne bananskiver (ps., frossen banan smager himmelsk!). Velbekomme
  • Du kan lave denne morgenmad samme morgen, som du ønsker at spise den. Undlad dog at tilsætte vand, da chia frøene derved ikke har mulighed for at nå at suge vandet til sig.
  • Energiindhold: 321 kcal., 31 gram protein, 37 gram kulhydrat og 4,7 gram fedt.

3. Proteinpandekager med jordbær-skyr

  • Kom 140 gram æggehvider, 100 gram hytteost, 15 gram crispy cookie eller vanilje proteinpulver (fra Nutramino), 10 gram affedtet kokosmel og 1 tsk. bagepulver i en blender, og blend indtil du har en jævn masse. Steg dine pandekager på panden – evt. i lidt kokosolie. Lav i mellemtiden en jordbærskyr af 100 gram jordbær, 60 gram skyr og evt. 2-3 dråber sødemiddel. Jeg tager 100 gram frosne jordbær op ad fryseren aftenen forinden og sætter i køleskabet. Jordbærene tør op i løbet af natten, og så bruger jeg dem i min min jordbærskyr dagen efter. Lav nu en stabel af pandekager, med jordbærskyr som topping. På billedet har jeg drysset med lidt halv-frosne hindbær (fra DK).
  • Energiindhold: 301 kcal., 44 gram protein, 19 gram kulhydrat og 4,3 fedt.

4. Vanilje proteinhavregrød med halv-frossen hindbærskyr

  • Lav en havregrød af 40 gram grovvalsede havregryn + vand. Når grøden har den rette konsistens, så tilsætter du 20 gram vanilje proteinpulver (fra Nutramino). Lav i mellemtiden en hindbærskyr af 80 gram skyr, 75 gram frosne hindbær (fra DK) og evt. 2-3 dråber sød. Husk – hvis du køber de almindelige frosne hindbær nede fra supermarkedet, så bør du kortvarigt koge dem, for at undgå bakterier. Du kan evt. koge dem i lidt vand i 2-3 min. Hæld efterfølgende vandet fra, og sæt dine hindbær tilbage i fryseren. Lad dem stå i fryseren i ca. 30 minutter, hvorefter du tilsætter skyren. På den måde får du en lækker halv-frossen hindbærskyr til din varme havregrød, hvilket jeg synes er en fantastisk kombination. Denne halv-frosne hindbærskyr er også et hit som topping på  “cremet havregrød”, som du ser opskriften på ovenfor (“cremet havregrød med mango & skyr”). Velbekomme.
  • Energiindhold: 304 kcal., 30 gram protein, 35 gram kulhydrat og 5,1 gram fedt.

Nødvendige ingredienser – ovenstående opskrifter kræver følgende ingredienser

  • Proteinpulver (vanilje eller chokolade fra Nutramino)
  • Havregryn (jeg foretrækker grovvalsede)
  • Affedtet kokosmel
  • Chia frø
  • Æggehvider (jeg køber æggehvider på dunk – du finder dem bl.a. i Netto)
  • Flydende sødemiddel (det er ikke nødvendigt, men et par dråber i ny og næ skader ikke!)
  • Frugt (æble, banan, mango, friske og frosne bær)
  • Skyr
  • Kokosflager (evt.)
  • Bagepulver

Der er vist ikke andet at sige en “happy baking” 🙂

Posted in Opskrifter

Relaterede indlæg

@marielouisecramer

Seneste fra Instagram