21
jul
2013
0

Proteinmængde efter styrketræning

Jeg har tidligere skrevet et indlæg (klik her), hvori jeg beskriver årsagerne til, at du både bør indtage protein og kulhydrat efter et styrketræningspas. Jeg kommer dog ikke med nogle generelle retningslinjer for, hvor meget protein du bør indtage efter din træning. Årsagen til dette er, at det er svært at komme med nogle konkrete retningslinjer for, hvor meget protein lige netop du bør indtage efter din træning. Afgørende faktorer vil bl.a. være; alder, køn, kropsbygning (muskelmasse), målsætning, træningsniveau samt intensiteten og varigheden af forudgående træning.

I langt de fleste tilfælde vil 20-25 gram kvalitetsprotein været tilstrækkeligt at indtage efter et styrketræningspas, for at stimulere muskelopbygningen maksimalt. Overskydende protein vil enten forbrændes eller lagres som fedt i kroppens væv. Ja, du hørte rigtig – overskydende protein kan sagtens omdannes til fedt! Mange går rundt i den overbevisning, at det kun er overskydende fedt og kulhydrat, der vil omdannes til fedt og lagres i kroppens fedtvæv, men der må jeg desværre skuffe de af jer, som går med denne tro.

Det anbefales at du indtager protein umiddelbart efter din styrketræningspas, for at skabe de bedste betingelser for at fremme opbygningen af muskelprotein. I forbindelse med dit proteinindtag bør du ligeledes huske at indtage kulhydrat!!! Kulhydrat vil stimulere til en øget insulinproduktion, hvilket er optimalt, da insulin går ind og hæmmer proteinnedbrydningen i musklerne efter styrketræning. Kulhydrat er ydermere centralt at indtage efter træning, da det skal anvendes til at genopfylde dine glykogendepoter, og det vil samtidig sikre en hurtigere restitution. Forholdet mellem kulhydrat og protein i et restitutionsmåltid efter et styrketræningspas bør være mellem 2:1 og 3:1.

Jeg håber, at disse retningslinjer kan give dig en forståelse for, hvordan og hvor meget du bør indtage efter din træning :)

// Marie Louise

2 Svar

  1. Nadja

    Hej Marie Louise.

    Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget proteinpulver jeg skal indtage efter træning, og hvornår jeg i det hele taget skal indtage det (selv efter at have læst dine ellers gode indlæg om kost/protein efter træning).
    Vil det variere alt efter højde/vægt, hvor meget proteinpulver man skal indtage? Og skal jeg hvordan forholder det sig i forhold til hvor hård min træning har været? Er det godt både at indtage proteinpulver efter styrketræning og også efter eksempelvis en times hård cardio?
    Jeg træner ofte enten om morgenen og spiser så morgenmad ca. en time efter endt træning eller sidst på eftermiddagen og spiser så ligeledes aftensmad ca. en time efter end træning. Er det så overhovedet nødvendigt at indtage proteinpulver lige efter endt træning?
    Mit grundlag for at starte på proteinpulver for et stykke tid siden var dels, at jeg ofte bliver sulten om formiddagen eller aftenen, fordi jeg ikke føler, at min kost kan give mig det, jeg har brug for efter træning. Dels var det fordi, jeg havde fået at vide, at proteinpulver kan hjælpe til at give mere tonede muskler. Argh.. jeg synes det er lidt svært at gennemskue. Håber du kan hjælpe! :)

    Nadja

    1. admin

      Hej Nadja, tak for din mail :) Jeg kan godt forstå, at du synes, det er lidt halv-forvirrende at finde ud af, hvad du skal gøre ift. indtagelse af proteinpulver. Der er mange ting, der spiller ind, eks. din målsætning, dit træningsniveau mm., og jeg har derfor ikke mulighed for at komme med noget konkret til dig, det kræver vejledning, hvor jeg afsætter tid til at besvare dine spørgsmål og sætter mig ind i din situation :) Jeg har desværre ikke mulighed for at vejlede herinde – og komme med råd og retningslinjer, da det er mit arbejde, hvilket mine kunder betaler penge for at få besvaret. Det håber jeg, at du har forståelse for :)

Instagram