Rejser

Rejseguide – Zanzibar

Udover at være en rigtig helse Helle, elsker jeg at rejse. Det er måske en kliché at sige som HC Andersen, men jeg er helt enig i hans udtryk – ’At rejse er at leve’. Jeg elsker at rejse, og jeg prioriterer uden tvivl dét at rejse rigtig højt, når jeg samlet set danner mig et overblik over, hvad jeg bruger min penge på.

2016 bliver for mit vedkommende et år fyldt med rejser, og jeg har derfor besluttet mig for at lave en lille rejseguide til de forskellige steder. Måske du tilfældigvis skal afsted til samme destination, eller måske jeg kan inspirere dig til dit næste feriemål.

I 2016 skal jeg bl.a. til Zanzibar, Barcelona, Bali og Malaysia. Mit mål er at lave en rejseguide til alle destinationer. Først rejse i 2016 – Zanzibar.

ZANZIBAR

Fredag d. 19. februar rejste jeg til Zanzibar med Karen. Karen er Lars’ søster, og efter mere end 6 års kæresteri med Lars, er Karen gået hen og blevet en rigtig god veninde. Lars har desværre ikke mulighed for at rejse udover sommer og vinter pga. sin fodbold, og det er derfor fantastisk, at hans søster er klar på at rejse med mig.

Vaccination

Forud for rejsen tog jeg kontakt til blivvaccineret.dk, en klinik beliggende på Frederiksberg. De gav mig kyndig vejledning forud for min rejste, og jeg følte mig i trykke hænder. Hvis du selv skal til Zanzibar, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til egen læge eller en privat klinik, så du er helt sikkert på, at du får de vacciner, som du har behov for – og som de anbefaler på det givne tidspunkt. Jeg blev anbefalet: Hepatitis A., Difteri-stivkrampe, Gulfeber og en koleravaccine (pga. udbrud på daværende tidspunkt). Hvis jeg ønskede at være på den helt sikre side, skulle jeg også tage malariapiller. Piller skal tages en dag før du lander på Zanzibar, under hele dit ophold, samt syv dage efter. Jeg startede med at tage malariapiller, men jeg følte, at jeg blev svimmel af dem, så jeg stoppede efter 5 dage

Flyturen

Karen og jeg bookede flybilletter fra Kastrup lufthavn til Zanzibar i slutningen af december – dvs. ca. fem uger før afrejse. Vi var ikke ligefrem i god tid, da vi bookede flyrejsen, hvilket formentlig også afspejler sig i prisen. Vi betalte hver 6.000 kr. Vi fløj fra København til Dubai, og fra Dubai til Zanzibar. Jeg synes at 6.000 kr. er en ok pris, da vi kun havde et stop i Dubai. Jeg prioriterer helst direkte flyvninger, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, så betaler jeg gerne lidt ekstra for en flyvning med ét stop – sammenlignet med to eller flere. Flyturen gik rigtig fint, og vi fløj med henholdsvis Emirates og Fly Dubai.

Overnatning

Karen og jeg var på Zanzibar i to uger. Rigtig mange rejser til Zanzibar efter en uge (eller flere) på fastlandet, Tanzania. Vi bookede turen til Zanzibar for at få to uger med ren afslapning, og vi overvejede derfor ingengang muligheden om at tage til fastlandet – men det kan du jo have i tankerne, hvis du skal hertil. Vi bookede de første to overnatninger hjemmefra, og så besluttede vi os for, at vi ville ‘go with the flow’ og bare se, hvor anbefalinger mm. førte os hen.

Hiliki House

Vi startede med at have to overnatninger på Hiliki House, beliggende på Victoria Street i Stone Town. Hiliki House fungerede som et gæstehus, hvor vi kom og gik, som det passede os. Vi låste døren efter os, når vi gik, og vi låste os selv ind med egen nøgle til huset, når vi kom retur. Personalet var helt fantastiske – utrolig hjælpsomme, og de guidede og kom med gode råd til ture og oplevelser. Inkl. i prisen var en let morgenmad, som bestod af æg (røræg, blødkogt æg, spejlæg eller omelet), frisk frugt, pandekager, brød, marmelade, juice og kaffe. En let anretning, men meget fint. Pris pr. overnatning inkl. morgenmad: 60 dollar (for to personer)

Fruit and Spice Wellness Resort

Efter nogle hektiske dage i Stone Town med udflugter (mere info følger) og mange nye indtryk, trætte kroppe efter flyturen, var vi parate til hoppe videre til et luksushotel. Vi bookede seks overnatninger på et hotel i Kizimkazi, Fruit and Spice Wellness Resort. Vi bookede primært hotellet, fordi det havde en fantastisk beliggenhed, og desuden havde det fået rigtig flotte anmeldelser. Hotellet havde en lang pool og et lille træningslokale med løbebånd og håndvægte. Jeg er ikke taget på denne rejse for at træne, så det betyder ikke så meget at udstyret ikke er tip top, men det er fint at have mulighed for træning, mens jeg er afsted. Hotellet havde en lækker morgenmadsbuffet, hvor jeg hver morgen fik en skøn omelet, som den søde omeletmand sørgede for at lave til mig. Derudover havde hotellet en lækker buffet om aftenen, som hver aften bød på forskellige retter. Jeg er normalt ikke så glad for buffet til aftensmad, men det var en rigtig fin buffet. Lørdag aften arrangerede hotellet buffet på stranden og live musik – så hyggeligt. Jeg vil give dette hotel mine varmeste anbefalinger, og det er primært pga. hotellets fantastiske personale. De var simpelthen så åbne og imødekommende, og vi lærte dem virkelig at kende under vores ophold. Opholdet på dette hotel var uden tvivl i den dyre ende, men det var en skøn oplevelse.
Pris pr. overnatning inkl. morgenmad og aftensmad: 243 dollar (for to personer)

Jambiani Beach Hotel

Efter seks fantastiske dage på Fruit and Spice tog vi videre til Jambiani, hvor vi havde én overnatning på Jambiani Beach Hotel. Vi fik anbefalet hotellet af nogle søde danskere, som vi mødte i Stone Town. Hotellet, som nok nærmere kan karakteriseres som små bungalows, lå på stranden i Jambiani. Der var en fantastisk atmosfære, men der er absolut ingenting at lave, så er du advaret, haha. Efter check-in gik vi en tur langs stranden, hvor vi fandt et hotel med wifi og cola light. Vi endte med at falde i snak med en dansker, som arbejdede på hotellet, og vi besluttede os for at flytte hotel dagen efter. Jambiani Beach Hotel var et rigtig fint hotel, med et tilhørende godt køkken. Vi savnede dog wifi, da både Karen og jeg havde lidt arbejde, mens vi var afsted, hvilket var den primære årsag til, at vi rykkede hotel.
Pris pr. overnatning inkl. morgenmad: 75 dollar (for to personer).

Blue Reef Sport & Fishing Lodge

Vi rykkede efter én overnatning videre til næste strandhotel, Blue Reef Sport & Fishing Lodge, hvor vi havde fire overnatninger. Det er to brødre fra Holland, som har stedet. Der var en skøn stemning, og personalet var igen helt fantastiske. Det lille strandhotel have et lille udendørs gym, hvilket Karen og jeg var ret pjattede med. Vi endte med at have de mest fantastiske dage her, og jeg skal uden tvivl tilbage til netop dette hotel, næste gang jeg skal til Zanzibar. Pris pr. overnatning inkl. morgenmad: 75 dollar (for to personer).

Restaurantbesøg

Stone Town

Vi havde tre aftener i Stone Town, dvs. vi nåede kun få restaurantbesøg. Emerson on Hurumzi fik vi anbefalet op til flere gange – af forskellige personer, og vi valgte derfor at tage et smut forbi dette sted, som både fungerer som hotel og restaurant. Restauranten ligger på toppen af hotellet, dvs. du sidder og spiser din aftensmad udenfor – oppe på taget. Når du ankommer bliver du bedt om at tage skoene af, hvorefter du sidder på gulvet på nogle fine gulvtæpper, får en lille drink og spiser din aftensmad. Der var en helt igennem fantastisk stemning på Emerson on Hurumzi – med god mad og live musik. Vi ankom kl. 18, og vi tog derfra ved 21.30/22-tiden. Restauranten er meget populær, og bordreservation om aftenen er derfor et must – ikke til frokost. Da vi tog afsted fra restauranten blev vi fulgt hjem af en mand fra hotellet, fordi han ikke mente, at vi skulle gå alene hjem om aftenen. Fantastisk service!
Prisen pr. mand er ca. 50 dollar.

Jambiani

200 meter fra vores strandhotel, Blue Reef Sport & Fishing Lodge, lå et lille lokalt spisested – Karibu Restaurant. Det er Hassan og hans kone, der står for madlavningen. Det er en meget autentisk oplevelse, hvor du får lov til at smage swahili mad. Maden smager fantastisk, og den lille restaurant, som nok nærmere er en lille baggård ved deres hus, er virkelig et besøg værd.
Pris pr. mand: ca. 10 dollar.

Michamvi Pingue

Vi besøgte hotellet ‘Upendo’, som på swahili betyder kærlighed (bonus info). Upendo er et lækkert resort beliggende på stranden. Vi kiggede forbi Upendo en dag, hvor vi hyggede i deres poolområde. Vi spiste også en frokost på hotellet, hvilket igen var en fantastisk oplevelse. Skønt køkken. Fra Upendo kan du kigge ud på en lille klippeø, som ligger ude i vandet. På øen ligger restauranten, The Rock, som bl.a. serverer fisk og skaldyr. Vi fik aldrig besøgt restauranten, men vi fik den anbefalet af flere. Hvis du vil være sikker på at få bord – både til frokost og aftensmad, kræver det bordreservation.

Dagen efter tog vi til Spice Island – et resort, hvor du på samme vis som Upendo kan komme og hygge i poolområdet. Vi fik en frokost på hotellet, hvilket igen var en skøn oplevelse!

Udflugter

Vi ankom til Zanzibar lørdag morgen kl. 8. Zanzibar er to timer foran. Efter en flyrejse på godt 16-17 timer var vi trætte. Vi brugte lørdagen på at finde hotellet og på at lære bygen at kende. Vi bookede bord på Emerson on Hurumzi (mere info ovenfor), og vi bestilte en udflugt til dagen efter.

Spice Tour

Om søndagen tog vi på vores første udflugt – en Spice Tour, dvs. en tur, hvor vi kom ud og så, hvor forskellige krydderier kommer fra. Vi var afsted med en lille gruppe på 10-12 personer. VI blev hentet ved Hiliki House kl. 9, og vi var retur kl. 15.30. Jeg kan helt sikkert anbefale dig at tage en spice tour, hvis du har et par dage i Stone Town. Vi blev kørt ud til en privat farm, hvor vi fik lov at se, smage og dufte til forskellige krydderier og frugter – f.eks. ingefær, kanel, citrongræs, spidskommen, peberkorn, muskatnød, stjernefrugt, kokos og forskellige teblade. Herefter blev vi kørt ud til nogle lokale, hvor vi fik mulighed for at købe friske olier, krydderier, kaffe mm. Herefter spiste vi en frokost i en lille lokal landsby, som bestod af ris vendt i friske krydderier og en vegetar gryderet med kokosmælk. Vi bookede vores spice tour gennem vores hotel/gæstehus, men det kan bookes flere steder i byen.
Turen kostede 30 dollar pr. mand, inkl. frokost.

Delfintur

Få dage før afrejse tilbage til Danmark tog vi en delfintur fra Blue Reef Sport & Fishing Lodge. Drengene fra stedet hjalp os med at arrangere en tur, og det var helt perfekt. Vi blev kørt fra hotellet til Kizimkazi – hvilket tilsyneladende er den by, hvor udflugterne finder sted. Rigtig mange udflugter starter kl. 6 om morgenen, da delfinaktiviteten er størst om morgenen. Vi blev dog anbefalet at vente et par timer, så vi ikke lå ude på vandet med 10-15 andre skibe. Vi blev hentet kl. 8.30, og vi var i Kizimkazi kl. 9 klar til vores sejletur. Vi sejlede ca. en km ud fra land. Herfra lå vi og sejlede rundt og fandt delfinerne. Når delfinerne nærmede sig båden, sprang vi i vandet til dem. Vi var meget tæt på delfinerne, ca. 1 meter. Delfinerne hoppede og dansede – både over og under vand, og det var en fantastisk oplevelse. Vi var ude at lege med delfinerne i ca. 1 time, hvorefter vi tog tilbage til land.
Turen kostede ca. 30 dollar for to personer (udgifterne til transport er ikke medregnet i denne pris).

Snorkling

Under vores ophold på Blue Reef tog vi også en dag på vandet, hvor vi snorklede. Vi tog en tur nordpå, hvor der er bedst at dykke. Der er utallige muligheder for snorkning, men du skal være opmærksom på at hotellerne typisk tager en del mere for at koordinere din udflugt, sammenlignet med de lokale steder.
Snorkling koster ca. 15 dollar pr. mand.

Træning

Når jeg er på ferie, er træning ikke min første prioritet. Det ender dog ofte med, at jeg alligevel får trænet en del, fordi jeg elsker at bruge kroppen. På Fruit and Spice Wellness Resort fik vi trænet de fleste dage i det lille træningslokale på hotellet. Én morgen fik vi den tossede idé, at vi ville løbe 2,5 km væk fra hotellet, og 2,5 km tilbage. En lille morgentur på 5 km inden morgenmad virkede som en rigtig god idé, men at løbe i 35 graders varme, det vil jeg alligevel ikke anbefale nogle af gøre. De første 2,5 km gik rigtig fint, men hjemturen var meget lang. I Jambiani startede vi første dag med morgenyoga kl. 7. Der er gode muligheder for yoga i Jambiani. De næste dage trænede vi ved 6-7 tiden på Blue Reef Sport & Fishing Lodge, hvor de havde en vægtstang, nogle vægtskiver, TRX og en pullup-bar til rådighed. Hvis du vil træne, mens du er på Zanzibar, vil jeg klart anbefale dig at gøre det så tidligt som muligt – gerne ved 6-tiden, inden det bliver alt for varmt.

Øvrige anbefalinger

Vi nåede desværre ikke at se og opleve alle de ting, som vi fik anbefalet. Nedenfor har jeg lavet en liste med en masse af de anbefalinger, som vi fik under vores ophold – måske du kan bruge nogle af dem:

• Besøg nordsiden af øen. Byerne Nungwi og Kendwa skulle eftersignende være helt fantastiske. Der er dog en del mere turisme her – sammenlignet med andre steder på øen, f.eks. Jambiani.
  • Er du på udkig efter en god drink eller bytur, så fik vi anbefalet: Teddys, Jambo og Demani Lodge.
  • Blue Safari – udflugt fra Stone Town
  • Prison Island – udflugt fra Stone Town. Her er der mulighed for at se kæmpe havskildpadder.
  • Jozani forest
  • Muyuni Village
  • Cooking class (det tilbød de på Fruit and Spice Wellness Resort)

Opsummering

Zanzibar er en fantastisk ø. Mentaliteten er skøn, og jeg skal uden tvivl tilbage hertil. Zanzibar får de varmeste anbefalinger herfra – kæmpe like!