Sundhed

Husker du at drikke nok?

Jeg har efterhånden sagt det mange gange, men sundhed handler om meget mere end træning og ’sund kost’. Det handler om at have det godt – fysisk og mentalt, og i min nye bog DIN SUNDE PLAN, har jeg i høj grad fokus på, at du skal have fundamentet på plads, inden du kan opnå en sund og stærk krop. Hvad er fundamentet? I min optik skal du starte med at få styr på din søvn, dernæst dit væskeindtag. Nedenfor kommer jeg med et kort oprids fra min bog – måske det kan motivere dig til at tage et ekstra kig på dit daglige væskeindtag? 🙂

. . . .

Nogen føler tørst – andre gør ikke. Det er især dem, der ikke føler tørst i løbet af dagen, der har svært ved at få nok væske indenbords. Er du i tvivl om, du får nok væske i løbet af dagen? Typiske tegn på væskemangel er:

  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Mørk gullig urin
  • Forstoppelse
  • Tør hud

Mit allerbedste trick til dig, så du kan sikre, om du får nok vand er, at tjekke farve på din urin, hver gang du er på toilettet. Det er ikke super sexet at tale om, men det fungerer. Er din urin mørk gul, så har du ikke gået nok vand den pågældende dag. Er den derimod mere lys gul, er du godt med. Er din urin helt gennemsigtig, så du måske holde lidt igen med dit væskeindtag, så du drikker mere end nødvendigt. Du kan nemlig risikere at udvaske vigtige vitamine og mineraler.

Anbefalinger lyder på, at du skal have ca. 1-1,5 liter væske om dagen. Der er lidt individuelle forskelle, og væskeindtaget afhænger bl.a. af alder, aktivitetsniveau og klima. Savner du et par gode råd, så du husker at få drukket nok i løbet af dagen? Her kommer tre gode råd:

  • Start altid dagen med et glas vand
  • Drik et glas vand, inden du tager en kop kaffe
  • Stil et glas vand eller en vandflaske på kontorbordet – det er altid lettere at drikke, når det står foran dig.

Og en anden vigtig detalje. Tidligere mente man ikke at kaffe og te talte med i ’regnestykket’, men det gør det. Det samme gælder sodavand, juice, mælk og andre væsker. Her ser vi udelukkende på, hvordan de hydrerer – ikke på sukkerindhold eller lignende. Din tandlæge vil nok blive glad for, at du ikke erstatter alt dit vand med juice 😉

Fotograf: Christian Radil // Christian har taget alle billederne til min bog <3
Posted in blog, Sundhed

Relaterede indlæg

@marielouisecramer

Seneste fra Instagram